aventyrtillfots.blogg.se

En resa genom Kina, Nepal och Sri Lanka Följt av naturvårdsarbete i Costa Rica.

Första veckan i Naturvårdens tjänst

Publicerad 2019-09-23 19:45:00 i Allmänt, Costa Rica,

Hallå där!
 
Jag har nu spenderat en vecka på Reserva Playa Tortuga, ett naturvårdscenter utanför en by som heter Ojochal, precis bredvid stranden Playa Tortuga och ett stort mangrove-delta som markerar utloppet för en flod som heter Terraba.
 
Jag har fått se apor, papegojor, tukaner och fladdermöss i mängder. Jag har letat efter bladgrodor i kvällsmörkret i djungeln, och jag har vadat genom midje-höga vattendrag mitt i natten för att ta mig till standen och leta efter sköldpaddor. 
 
Framför allt så har jag fått gräva upp och omplacera mina första sköldpadds-ägg (eftersom tjuvjägare, rovdjur och tidvattnet utgör stora risker för äggen), och jag har fått släppa ut massor av små sköldpadds-bebisar mot sitt liv i det stora havet!
 
Det har varit en intensiv vecka, med tidiga morgnar, nattskift, skyfall, hetta och fukt. Men också helt underbart. Precis vad jag vill göra för att bidra till en mer hållbar framtid och en planet fylld av djur och natur.
 
På grund av vädret och arbetsplatserns så är det svårt att få med sig kameran överallt, men lite bilder har jag fått under min första vecka.
 
 
 
Välkommen till Reserva Playa Tortuga!
 
 
Norra änden av stranden är oerhört vacker med dramatiska klippor och grottor fulla av fladdermöss.
 
 
 
 Ett av alla vattendrag som vi behöver korsa på våra turer i djungeln och längs med stranden. Har redan vadat igenom här både dagtid, nattetid, och i högvatten och lågvatten. Vattnet och djupet förändras hela tiden! Bäst att låta bli att fråga vilka djur som lever här...
 
 
Fjärilslarver! Vi jobbar med 4 stycken inhemska arter i en fjärilsträdgård där vi föder upp dem från ägg till färdiga fjärilar. Syftet är att visa människor hur viktigt det är med en varierande miljö för att sådana här djur ska kunna klara sig. Ofta behöver de olika plantor som larver och vuxna!
Något att tänka på när man anlägger sin trädgård och vill ha mycket fjärilar, bin och andra bra insekter :) 
 
 
En Röd Ara, oerhört vackra papegojfåglar. Vi har en ganska stor grupp som brukar röra sig i reservatet.
 
 
En liten landsköldpadda som vi stötte på under en kvällstur när vi egentligen letade bladgrodor.
 
 
Men vi hittade förstås bladgrodor också!
 
 
En kväll hittade Josh, en annan volontär på centret, en stor Trädboa längs med bilvägen här i Ojochal. Hon hade antagligen blivit påkörd av en bil, och tyvärr så dog hon bara ett par timmar senare under kvällen. Hon mätte 2 meter från huvud till svanstipp!
 
 
Capuchin-apor finns det gott om här i djungeln! De är dock ganska blyga för kameran...
 
 
 
Och så har vi förstås reservatets stolthet: våra havsköldpaddor! Arten heter Olive Ridley, och är en av de vanligare runt om i världen. Men exploatering av kusterna, klimatförändringar och tjuvjakt hotar tyvärr alla våra havssköldpaddor... Under min första vecka har vi släppt ut över 100 bebisar, men det är bara ungefär 1 av 1000 som klarar sig till vuxen ålder... Dessa magnifika djur lever verkligen ett tufft liv. Att få hjälpa dem en bit på vägen känns fantastiskt bra!
 
Förhoppningsvis kommer jag kunna visa upp mycket mer av de vackra djuren och naturen framöver, det tar ju trots allt lite tid att få djungelvana... men hoppas ni mår fint och tycker om bilderna!
/ Linnéa
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dokumentation av en 23-årig Biologistudents volontärarbete på Reserva Playa Tortuga i Ojochal, Costa Rica. Ett center för naturvård och biologisk forskning som arbetar med havssköldpaddor, reptiler, fåglar, fjärilar, däggdjur, grodor - allt ni kan tänka er finnas i världens mest artrika land! Innan dess: två 20-åriga tjejer som i Mars 2017 begav sig av österut för att upptäcka Kina, Nepal och Sri Lanka.Som bloggnamnet antyder utforskade vi massor av platser till fots. Allt från endagsturer till veckolånga vandringar. Här kan ni följa oss på vårt äventyr förbi risodlingar och teplantager, till minoritetskulturer och tempel, genom livliga städer och storslagen natur, och förhoppningsvis upp på en bergstopp eller två.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela