aventyrtillfots.blogg.se

En resa genom Kina, Nepal och Sri Lanka Följt av naturvårdsarbete i Costa Rica.

Shangri-la

Publicerad 2017-03-27 19:40:42 i Allmänt, Kina,

Ett tidigare paradis som för tillfället genomgår en omfattande restaurering och kan liknas vid ett enda stort byggnadsprojekt. Så vill vi beskriva Shangri-la för omvärlden.

Belägen på 3200 meters höjd precis i början på tibetanska platån och omgiven av snötäckta bergstoppar så har den här platsen ändå definitivt varit värd besöket. Höjdpunkterna har varit kulinariska upplevelser och härliga personmöten, samt en väldigt konstig dagsvandring! Vi förklarar som vanligt med bilderna:

I Lördags (25/3) tog vi en lugn dag i "Old Town" för att återhämta oss från vandringen och vänja oss vid den högre höjden. Just nu är det fler byggen än färdiga hus här, då en stor brand ödelade i princip hela staden 2014. Nu under lågsäsongen passar de på att rusta upp vägarna också, som ni kan se ovan...
De nya husen är dock extremt detaljerade och välbyggda!
I centrum av Old Town ligger ett tempelkomplex med världens största bönehjul.
Minst 6 personer behövs för att få det att snurra!
Vi åt makalöst god curry med tibetanskt bröd till lunch. Här serverar de alltid obegränsat med te till måltiderna!
Och på kvällen slog vi till med en Yak-hotpot tillsammans med Axel - vår vän från Kanada. Vi serverades en gigantisk gryta med Yakkött, grönsaker och kryddor samt två brickor med färskt kött som man sedan doppar själv i den sjudande grytan och äter direkt. Hotpots är väldigt popurlärt i Kina och vår första blev en stor succé!
I söndags vaknade vi till ett snötäcke, haha! Den här dagen hade vi bokat en guidad vandring upp till en topp på 4000m utanför Shangri-la. Det blev en lustig historia. Vår guide var väldigt tystlåten och förvirrad, vid ett tillfälle tog han fel väg så vi fixk vända! När vi sen började närma oss toppen och snön blev vääldigt djup på sina ställen och guiden sa att hab aldrig gjort trekken i snö, så bestämde vi oss för att vända om. På det stora hela hade vi en härlig friluftsdag i vackert väder, och Loovis förhandlade stenhårt ner priset till hälften, så i slutet av dagen var vi ganska nöjda iallafall!
Morgondiset håller på att skingras av solen.
Vi passerade ett par Jak-farmar. Här bor herdarna om somrarna och ser efter Jakarna när de betar längs bergssluttningen!
Vi mötte till och med en livs levande Jak! Den var troligtvis på villovägar, då man tar ner sina Jakar till byarna om vintern...
Påväg upp på fjället, innan snön började ställa till det för oss.
Såååå härligt väder.
Lunchpaus!
Kokt ägg och jordnötssmör med macka.
Här bestämde vi oss för att vända. Vi fick ändå uppleva riktig bergsmiljö och galet fin utsikt över bergen i horisonten.
Idag, måndag, har vi besökt Ganden Sumtseling Monastery, ett gigantsikt tempel precis utanför staden. Vi åkte dit tillsammand med ett jättetrevligt par från Kina som också bor här på Cloud Nine, Sophia och Ching!
Häftig syn!
Ikväll har vi ätit en makalöst god tibetansk middag. Momos (tibetanska dumplings), Jak-paj och te gjort på Jak-mjölk!
Vi provade även den lokala ölen. Mycket god!
Tillbaka på boendet var det fullt ös. Vår värd, Apple, står längst ut till vänster och är en genomsnäll virvelvind av energi. Imorgon ska vi på ytterligare en utfykt med ett gött par från Hong Kong innan vi flyger mot Chengdu senare på kvällen. Vi hörs!

Postat av: Renee

Publicerad 2017-03-27 21:12:09

Gisses vilka äventyr!!!

Postat av: Susanne

Publicerad 2017-03-29 16:20:09

Vilka fantastiska minnen ni kommer hem med!
Helt underbart! Puss på er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

En dokumentation av en 23-årig Biologistudents volontärarbete på Reserva Playa Tortuga i Ojochal, Costa Rica. Ett center för naturvård och biologisk forskning som arbetar med havssköldpaddor, reptiler, fåglar, fjärilar, däggdjur, grodor - allt ni kan tänka er finnas i världens mest artrika land! Innan dess: två 20-åriga tjejer som i Mars 2017 begav sig av österut för att upptäcka Kina, Nepal och Sri Lanka.Som bloggnamnet antyder utforskade vi massor av platser till fots. Allt från endagsturer till veckolånga vandringar. Här kan ni följa oss på vårt äventyr förbi risodlingar och teplantager, till minoritetskulturer och tempel, genom livliga städer och storslagen natur, och förhoppningsvis upp på en bergstopp eller två.